Jämställdhet och genusforskning är intressanta ämnesområden. Och väldigt lärorika att ta del av.
För länge sedan läste jag en bok - EGALIAS DÖTTRAR - som handlade om en annan värld. En värld där det var kvinnorna som gjorde karriär, männen var hemma och tog hand om ungarna och fixade lockar i skägget. Kvinnorna gick på puben efter jobbet och var skräniga i flock och nöp ensamma pubbesökande män i röven. Snackade snusk och betedde sig som riktiga svin. Alla roller var omvända vilket också syntes i språket.
MÄNNiskor var ersatt av KVINNskor
Vara MÄNsklig => vara KVINNsklig
MAN skulle kanske => KVINN skulle kanske
osv. Det var lustigt hur vi använde ord och hur könsperspektivet präglade språket.
När det gäller reklam så är det ett hett tips att kolla hur kvinnor respektive män nyttjas i reklamsammanhang.
Tvättmedel och diskmedel - vem är i bild? Jo, mamman som langar in grejor i diskmaskinen eller hänger tvätt.
Senast var det TV-shopen som gjorde reklam för en ångmopp eller vad man kan kalla det för. Och precis som forskning visar så framställs mannen som den som löser problem och kvinnan som är problemägaren.
TV-reklamen visar en klantig kvinna som försöker få rent ett golv med lortigt vatten och en golvmopp från stenåldern. Sedan kommer mannen in i reklamen och visar hur långt tekniken har kommit. Han visar hur han med teknikens hjälp snabbt gör skinande rent. Bredvid står kvinnan och gapar av förtjusning.
Vi har samma mönster med tvättmedel som blivit bättre. Där står ett gäng kvinnor kring något fläckat tyg. De rynkar pannan och är bekymrade ända tills mannen dyker upp med det nyaste medlet som trollar bort fläckar i ett nafs. Han förklarar och kvinnorna gapar av förtjusning.
Så, nästa gång du tittar på reklam så tänk i könsprespektiv.
UPPFRISKANDE är dock OKQ8:s reklam för gör det själv-hallar. Där är det mannen som är klanten som inte kan lösa bilrepandet själv. Kvinnan har föreslagit märkesverkstad men "en god man reder sig själv".