Tänk dig följande scenario:
Du är på väg hem. Första besöket Down Under - hästresa med besök på stuterier och trav- och galoppbanor tillsammans med 50 andra travtok.
Å sa hade vi handlat, Sonja och jag. Det stod en stor skylt på Sydney flygplats - SHOP UNTIL YOU DROP - vilket vi hade gjort. Så pass mycket att vi blev tvugna att inhandla en resväska till.
Så stod vi där vid incheckningsdisken på Sydney Airport. Hem igen efter tre veckor. Damen bakom disken skakade på skallen, pekade på vågen.
Det var Sonja som på värmländsk engelska skötte snacket med Quantas representant på andra sidan disken. Det skulle kosta oss a lot of dollars för att få med bagaget.
- But I have not any money left. försökte Sonja lite försiktigt och log med hela ansiktet.
Det hjälpte föga. Travel checks?
- No, I have no travelchecks, svarade Sonja världsvant.
- Go to Thomas Cook, they have travel checks.
- But who is he? I do not know him... svarade Sonja och började se förvirrad ut.
Damen bakom disken tittade storögt på Sonja och hennes jättetrunk.
- I let you pass but at Heathrow you are going to get caught. You have to pay!
Damen lät sonjas väskor passera.
- She is with me! sa Sonja med sitt strålande leende och Quantas damen lät mina blytunga väskor passera. Hennes blick sa allt. Hur korkade får man bli...
När vi gick mot gaten med handbagaget i näven sa Sonja:
- Vem f-n är Thomas Cook? Har du hört talas om honom? Varför skulle jag känna han?
- Titta där! Han är brorsa till American Express...
Jag skrattade så jag fick ont i magen när Sonja fick syn på den gigantiska reklamskylten för resebyrån Thomas Cook som hängde i taket en bit bort.
Men resebyrån Thomas Cook skrattar inte varje dag - kolla här:
De knäppaste klagomålen från turister
"Ingen sa att havet var fullt av fisk"
För vit sand, för mycket curry på Indien-resan och en oönskad graviditet till följd av fel på rumsbokningen. Tidningen The Telegraph har sammanställt en topplista med de bisarraste klagomålen från brittiska turister. Här är några av de bästa: •
"Jag kände mig otillräcklig. Min smekmånad blev förstörd."
Klagomål från en turist boende på en safarilodge i Afrika, med utsikt över en synbart upphetsad elefanthannes parningsakt.•
"Jag tänkte ringa polisen. Hotellpersonalen låste in mig"
Klagomål från en kvinna som inte vågat lämna sitt hotellrum. Hon hade missuppfattat "Do not disturb"-skylten på insidan av dörren som en varning för att gå ut.•
"Stranden var för sandig"•
"Topless-solande på stranden borde förbjudas. Semestern blev förstörd av min mans ständiga stirrande på andra kvinnor" •
"Vi köpte ett par Ray Ban-solglasögon för fem euro från en gatuförsäljare, bara för att senare upptäcka att de var kopior"•
"Ingen talade om att havet var fullt av fisk. Barnen blev vettskrämda"•
"Min fästman och jag bokade ett rum med två sängar, men placerades i ett rum med dubbelsäng. Jag håller er nu ansvariga för att jag är gravid, vilket inte skulle ha hänt om vi fått det rum vi bokat"•
"Jag jämförde vår enrumslägenhet med våra vänners trerumslägenhet och vår var betydligt mindre"•
"Det är för många spanjorer. Receptionisten pratar spanska. Maten är spansk. För många utlänningar" •
"Stranden såg inte ut som den gjorde i broschyren. I er broschyr var den gul, men i verkligheten var den vit"•
"Vi var tvungna att köa utomhus utan luftkonditionering"•
"Det är er plikt som resebyrå att förvarna oss om störande och högljudda gäster före resan"•
"Jag blev biten av en mygga - ingen talade om att de kunde bitas"•
"De lokala affärsinnehavarna är lata som stänger på eftermiddagarna. Jag behövde ofta köpa saker under siestan - den borde förbjudas"•
"På min semester i Goa upptäckte jag till min förfäran att nästan varenda restaurang serverade curry. Jag tycker inte alls om kryddstark mat"•
"Vi bokade en utflykt till en vattenpark, men ingen talade om att vi skulle ta med våra badkläder och handdukar"
Källa: Resebyrån Thomas Cook och ABTA