KERSTIN KEMLÉNs gamla blogg

 om bl a HHBB-huvudlag, beteendestörningar hos travhäst, bråkiga hästar och skarpa bett

  

 

 DAGENS HÄSTORIA 

 

 Under sju år skrev jag - Kerstin Kemlén -  hästkrönikor åt Norrländska Socialdemokraten. HÄSTLIV var en spalt i HELGbilagan. Där kåserade jag vilt om allt jag tyckte hade med hästfolk och hästar att göra. När tidningen moderniserades förändrades bilagan. Häst- och hundkrönikor fick ge plats för mat, hälsa och inredning. MIn krönika var uppskattad men jag blev ändå rörd över att folk verkligen saknade HÄSTLIV som beskrev sådant som hästfolk kände igen. DAGENS HÄSTORIA har skapats för alla er som läser det jag skriver. TACK till er!

 

Från årskiftet 2011 är det slut - det blir inga fler hästorier.

Gamla hästorier ligger kvar men uppdateras ej.

Jag budgeterar om min tid till mitt eget forskningsprojekt kring hästar,deras livsmiljö och konsekvenser av mänsklig påverkan.

 

 

Tack och hej!

 

Från 2014 skriver jag för www.horsequality.se och på Facebook.

Mina böcker hittar du på horsequalitys webbutik.

 

 

 

Catchdriversystemet - betala för att hamna i kläm?

2010-08-16

Dags att anmäla?! Jaha.

Har du ordinarie kusk? Nähä.

Hur löser du kuskfrågan då?

Tja, att anlita kusk är ju ett intressant kapitel. Catchdriversystemet är ju en fiffig idé MEN ju bättre det går för catchdrivern desto mindre tid får denne över till de kunder han servar. Vaddå hur menar du?!

En eftertraktad framgångsrik catchdriver kör 6-8 lopp varje tävlingsdag. Ju fler lopp desto färre värmningar och desto färre justeringar/tips till tränaren MEN prislappen är ju fortfarande densamma.

Går det riktigt bra så hamnar ju catchdrivern i vinnarcirkeln och försenas inför mötet med nästa kund.

Travfolk är ett lustigt släkte. Rak direkt feedback funkar alltid - till och med på hundar. Istället för att göra som amatörtränaren i mellanSverige - så väljer vi att vara "tysta klubben" - vi biter ihop och mular och sväljer klagomålet.

Eller det ännu mera sofistikerade sättet att hantera catchdrivers som inte följer överenskommelse; klaga och vara förbannad så alla vet och sedan sätta upp vederbörande i vagnen igen - och får samma resultat att klaga på....

Amatörtränaren i mellanSverige blev tvärförbannad på catchdrivern som stod utanför stallet och snackade istället för att ta tömmarna och värma hästen enligt överenskommelse. Efter den korta stressade värmningen försvann catchdrivern och tränaren var då så besviken på "företaget som anlitats" att det blev en strykning och hästen lastades och kördes hem.

När de sitter i hästbussen så ringer kusken och undrar vars de är nån stans. Vad han fick för svar det vill nog ingen veta.

Jag är så tacksam över att jag har min kusk Lotta. Det finns säkert catchdrivers som kör bättre MEN anlitar jag Lotta så vet jag att hon kommer i tid, värmer ordentligt, har läst på programmet och ger feedback och förklarar hur hon tänker. Och sedan så har vi alltid kul när vi startar! Och ännu roligare då vi vinner! Vi har kul bara det går bra!

Lycko oss!!!

 

Antal kommentarer: 2

2010-08-16 15:38:50 - Jocke, info@presspro.se, www.presspro.se

Heter det inte catch is king, eller?
:)
Kul grej med amatören. I alla fall för mig som får läsa om det. Jag skulle vilja veta vad han sa - och till vem.

Hoppas allt är bra med er i Råbäcken.

/Jocke

2010-08-17 17:26:45 - KERSTIN

Du Jocke,

Vad den tränaren sa till kusken med ett norskklingande namn, det lämpar sig inte för tryck.

När det gäller själva strykningsorsaken så fick man inte ange "hjärnskadad puckad kusk" om jag förstod saken reglementet rätt... fnnns ingen sådan strykningskod?!
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)