Arbetshästepoken är förvisso slut. Hästen byttes ut mot traktorer redan på 1950-talet och lokmästarnas hantverkverkskunnade blev plötsligt ointressant. Lokträna blev ej längre anpassade efter hästens anatomi. De krokiga björkarna som var perfekta lokämnen åkte med full fart in i massaindustrins stora gap. Ett hantverk tynade sakta bort.
Nu står vi här ett halvt sekel senare. Lokmästarna är snart döda allihopa. Lokträna är av sågat virke och ligger plant an mot hästens bog. Mängden arbetshästar är inte speciellt stor men det finns föreningar som lever för skogskörning och brukskörning med häst. Det finns hopp om livet. Och det finns samlare som gör att det ursprungliga hantverket bevaras för framtiden.
Hästen var ju dagens fordon och maskiner. Det gällde att få ut maximal effekt ur varje hästkraft. Skoning och utfodring förfinades, redskap likaså. Människans förbättringsmani hjälpte även hästen.
Lokmästarnas roll var lika viktig som hovslagare och veterinär. Deras uppgift var att specialanpassa lokorna efter hur den aktuella hästen var skapad i bogpartiet.
Jag har fått lokor iordningställda av lokmästare Sigurd Lidström och när dessa lades på hästen satt de som en smäck. Se http://cms.dinstudio.se/cms/gallery1_10_1.html
Har lyssnat till honom när han berättade hur han tänkte vid utformningen och anpassningen av lokorna. Hur han resonerade kring hur själva bogbladet såg ut och hur vinkeln påverkade draglinjen och hur lokorna lade sig an mot hästen vid belastning. Intressant! Branta eller liggande bogar - det spelar roll för hur effektiv kombinationen av häst och arbetssele blir.
Nu är det alltså läge för er som vill ha fint hantverk från gamla tiders lokmästare. Titta bland lokorna jag har till salu. OM du känner någon som behöver arbetssele så be dem först välja lokor och därefter selens läderarbete.