I vintras utbildade jag mig till EU-godkänd hästtransportör för långa transporter (över 8 tim). En heldag med miljöinspektör, veterinär och transportutbildarlärare. Rejäl korvstoppning med nya infallsvinklar både på hur EU-regler växer fram och vad man bör tänka på när det gäller just transport av hästar.
Det är ju en sak om den som kör kan häst men sedan är det ju en helt annan sak vad vederbörande kan när olyckan är framm. Olycka har jag tränat på och då fick jag uppleva hur bra det går när allt klaffar.
Hästtransporten blåste omkull på E4an utanför Umeå. En häst flög ut genom taket - den andre var fast inne i den omkullvälta transporten. Första bilen som stannade - hästfolk som langade hundkoppel och hjälp. Andra bilen en veterinär som snabbt kunde konstatera att ihästarna ej behövde hjälp av veterinär. Tredje bilen var räddningstjänsten som hjälpt en skåpbil som blåst av vägen en bit bort. Fjärde bilen en tom slakteritransport som tog hästarna in till Umåkers travbana. Allt löst på max 15 minuter.
EU-reglerna ställer krav på att du har en utarbetad olycksplan med telefonnr. Så nu har jag telefonlistor till veterinärer hela norrlandskusten, räddningstjänsten och polis. Men kom just på att jag faktiskt inte skrivit in reservtransporter ...
Hundkoppel behöver man inte få av andra bilister, det ska ingå både extra grimmor och grimskaft enligt reglerna, även temp- och bildövervak, vattendunk osv.,
Nå, det är ju en sak. Den andra är ju vad du stoppar in hästarna i - fordonet måste ju vara OK. När vi byggde lastbilen kollade vi regelverk/råd för hur det ska utformas. EU-reglerna kräver att jag har ett godkänt fordon - så det var bara att ringa hit kommunens miljo å hälsoskyddsinspektör som mätte och godkände. In i pärmen finns förutom nödplaner fina certifikat för både mig och lastbilen.
Häromdagen stannade polisen en travtränare från Umeå som färdades i en sk B-kort lastbil. Han blev inplockad för vägning och enligt ryktena så var det alldeles för tungt. För B-kort gäller att lastat ekipaget ska hålla sig under 3,5 ton. Ryktet säger att det var nästan 1 tons övervikt...
Resten kan ni ju räkna ut ... Det var långa underläppar - både på poliser och travtränare. Jag får återkomma med uppkollade uppgifter.
Men det jag vet är att polisen tidigt i vinter sagt att de ska kolla hästtransporter under våren så det gäller att ha papprena i ordning. Och proffstränare är transportörer av hästar som omges av regelverket.